fredag den 25. juli 2014

Begyndende comeback til sund hverdag


Jeg arbejder og lever, som da jeg var overbygningsstuderende, måske specialestuderende ved Københavns Universitet (Amager), men boede på Frederiksberg, så Amager og til sidst Odense.


Skrevet 24. juli 2014 til senere publicering på sundhedsblog, "Helbredskvartalet".
Af Claus Piculell, førtidsgrøntsag, multikroniker, cand.mag.(Politologi+Engelsk), midt i 50'erne.




I går morges faldt endnu et vigtigt stykke tand ud, og jeg er nødt til at blødgøre alt hårdt, f.eks. ved at dyppe brød i væske. Totalsanering af min mund (ordet er valgt med omhu) er således akut påkrævet, men koster 50.000, som jeg skal søge min kommune om.

Men jeg er ved godt mod. Hvorfor: Fordi jeg arbejder og lever, som da jeg var overbygningsstuderende, måske specialestuderende -!

Endvidere har jeg pga. færre piller og mindre alkohol kommet op kl. 08.00, og generelt udfører jeg ikke-lønnet arbejde fra ca. 10 til ca. 20.00, men arbejdet er særdeles forskelligt, nemlig husligt, have- og andet manuelt arbejde formiddag og aften, skrivning 11-15, telefonering og korrespondance 10-18.

Men torsdag 24. juli 2014 havde jeg arbejdet uafbrudt, om end med spise- og tissepauser, i næsten 14 timer, fordi jeg var i gang kl. 08.00 men først kunne slutte 21.30.

Det kunne straks ses! Jeg kiggede mig i spejlet i mit badeværelse, hvis lampe fremhæver evt. teint. Der var ingen kl. 20.00! Jeg var hvid som et lagen, især i hovedet.

Så kom en improviseret men sund og nærende aftensmad med salt og peber ad libitum: 250 g. Cheasy hytteost (kaldet hyggeost, da jeg havde hund), 125 g friske blåbær, havreboller, ledsaget af hvidvin blandet med danskvand (hvidvinsspritzer eller fattigmandschampagne) og postevand samt og til dessert saltede jordnødder med vin og vand.

Jeg kiggede i spejlet igen ca. 21.30, og farverne var på vej tilbage.

Et af mine tyve madtip
Vedr. friske bær er her et tip: Jeg har tidligere slået til lyd for før-blancherede og nedfrosne grøntsager som mad og sund is. Hvis man spiser bær, skal frosne bær blancheres, medmindre de er fra Danmark (en mark i Danmark). Så skal de kun skylles. Er bærrene fra de udviklede europæiske lande, som adlyder distributørens og importørens krav (=det gamle EU med 12 lande), kan man nøjes med at skylle friske bær fra anerkendte leverandører med koldt sulfovand.

Lyder det overforsigtigt? Som englænderne siger: "Better safe than sorry".

Salmonella og andre bakterieinfektioner varer som regel højst en uge, og så har man lidt akut diaré. Efter det kan bakterien ikke ses på en traditionel fæces-prøve. Den viser så at sige ikke en skid! Men noget salmonella og andre diaré-skabende bakterier bliver i kroppen, blot ikke i tarmen. Det og den akutte diaré får eftervirkninger i form af kronisk diaré og nogle gange IBS, på dansk kaldet irritabel tyktarm.

Indtil hver borger, måske først hver IBS-patient, er indehaver af det nyudviklede "chip-laboratorium" til scanning af fødevarer for madforgiftningsbakterier, som Videnskab.dk nævner i artiklen


Så nej, at skylle friske bær i koldt sulfovand og sikre sig, at leverandør, importør og distributør er anerkendte virksomheder med høj kvalitetskontrol, er ikke hysterisk. Det er sund fornuft, og der skal blot skylles efter med rigeligt vand, især hvis du ikke betaler individuelt for postevand ...


Redaktionen måske sluttet fredag 25. juli 2014
Claus Piculell


Tags: Helbred og CP-krea



Ingen kommentarer:

Send en kommentar